“Yogas citta vrtti nirodhah”
Yoga is het loslaten van de inhouden van de geest.
(Patanjali, Yoga Sutras, deel 1, Sutra 2)


 
 
Yoga is een levensvisie, duizenden jaren oud en waarvan de wortels in India liggen.
Het woord stamt uit het Sanskriet en betekent ‘eenzijn’.
Yoga verenigt je lichaam, geest en ziel.
Veel westerlingen beschouwen het uitvoeren van yogahoudingen als yoga.
Maar yoga asanas (houdingen) zijn eigenlijk een onderdeel van een ganse levensfilosofie.

Yoga is een weg om de natuurlijke toestand van vrede, harmonie, gezondheid en geluk in en rondom ons te bevorderen.

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd, geslacht of conditie. Iedereen kan yoga beoefenen.
Of je het nu dagelijks doet of éénmaal per week, yoga verrijkt je leven !
Je zal gauw ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft op lichaam en geest.
Hieronder enkele voordelen van yoga, die de kwaliteit van je leven zullen verhogen :

1. Stress vermindering

Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de
ontspannende werking van yoga zal er een daling van het stresshormoon
cortisol plaatsvinden in het lichaam. Bijkomende voordelen voor het lichaam zijn
een verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en
een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga symptomen van angst,
depressie, vermoeidheid, astma, slapeloosheid, burn-out…

2. Pijnverlichting

Nog een voordeel van het beoefenen van yoga is dat het pijn kan verzachten.
Studies hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga asanas (houdingen) en
meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht van zowel
kankerpatiënten, MS-patiënten, personen met immuniteitsziektes en een hoge
bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Volgens
sommige yogi helpt yoga zelfs bij het verwerken van emotionele pijn.

3. Verbeterde ademhaling

Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie
en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende
verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen.

4. Lenigheid

Yoga verbetert ook de lenigheid en beweeglijkheid
van het lichaam. Tijdens hun eerste les yoga kunnen velen hun tenen nog niet
aanraken met gestrekte armen. Beetje bij beetje begint men echter de juiste
spieren te gebruiken. Na een tijdje zullen de ligamenten, pezen en spieren
verlengen, waardoor het lichaam meer verschillende poses kan aannemen.
Daarbovenop resulteert het beoefenen van yoga tot een betere lichaamshouding,
wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van nek- en spierklachten.

5. Meer kracht

Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor
lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt yoga de
stramme spieren in het lichaam.

6. Gewichtsverlies

Yoga (zelfs de minder intense variaties) helpt het lichaamsgewicht op peil te
houden. Naast calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga ook aan
tot gezonder eten en leidt het tot een gevoel van lichamelijk welzijn en
zelfvertrouwen.

7. Verbeterde bloedcirculatie

Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van de verschillende
asanas kan zuurstofrijk bloed de cellen van het lichaam beter bereiken.

8. Cardiovasculaire training

Zelfs lichte yoga oefeningen hebben cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het
hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.

9. Focus op het heden

Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creëert een goede balans
tussen lichaam een geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere concentratie,
coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.

10. Innerlijke rust

Dankzij de meditatieve aspecten van yoga plaatst de mens zich op een meer
bevredigende, spirituele manier in het leven. Velen die yoga beoefenen omwille
van andere redenen hebben gezegd dat dit de hoofdreden is waarom yoga een
essentieel deel van hun leven is geworden.

ganesha